top of page

Kennis'ban(d)k'

Welkom bij onze autobanden kennisbank, jouw centrale hub met weetjes over autobanden. Van handige tips en testresultaten tot het laatste nieuws en leuke feiten, we hebben het allemaal voor je verzameld.

Autobanden en APK

Bij een APK-keuring houden monteurs nauwlettend de afmetingen van de banden in de gaten. Deze afmetingen moeten gelijk zijn voor zowel de voor- als achterbanden van de auto. Dit is belangrijk omdat banden met verschillende afmetingen anders reageren op verschillende wegomstandigheden, zoals natte wegen. Terwijl de wielen op de vooras verschillende afmetingen mogen hebben dan die op de achteras, mogen de banden niet meer dan 3 centimeter buiten de spatborden uitsteken.

 

Profieldiepte 
Een van de eerste aspecten die bij een APK-keuring wordt beoordeeld, is de profieldiepte van de banden. Hoewel het wettelijke minimum 1,6 millimeter is, wordt al aangeraden om de autobanden te vervangen bij een profieldiepte van 2,5 millimeter. Voor winterbanden wordt zelfs een
minimale profieldiepte van 4 millimeter geadviseerd. Een te lage profieldikte resulteert in verminderde grip op de weg en brengt daarmee de veiligheid in gevaar.

Hebben nieuwe banden altijd minimaal 7mm profieldiepte?
 

Het antwoord is nee. Dat verschilt per merk en het kan dus ook onder de 7mm profieldiepte zitten. Het is belangrijk om te begrijpen dat merken niet allemaal dezelfde profieldieptes hanteren bij fabricage. Verschillende fabrikanten kunnen variërende profieldieptes gebruiken, afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het type band, het beoogde gebruik en het ontwerp van de band. Sommige merken kunnen banden produceren met een wat diepere profieldiepte om betere grip en tractie te bieden, terwijl andere merken wellicht een andere focus hebben. 
 

Laten we eens kijken naar enkele voorbeelden van bekende merken en hun benadering van profieldieptes:

  1. Michelin: Michelin staat bekend om zijn hoogwaardige banden en innovatieve technologieën. Sommige van hun banden worden geleverd met een diepere profieldiepte om uitstekende prestaties op zowel droge als natte wegen te garanderen.

  2. Bridgestone: Bridgestone is een ander gerenommeerd merk en biedt een scala aan banden met verschillende profieldieptes. Hun sportieve banden kunnen een diepere profieldiepte hebben om optimale grip in bochten te bieden.

  3. Continental: Continental legt de nadruk op veiligheid en grip. Dit merk kan banden aanbieden met een uitgebalanceerde profieldiepte die geschikt is voor diverse wegomstandigheden.

  4. Goodyear: Goodyear is bekend om zijn all-round bandenprestaties. Sommige van hun banden kunnen een gematigde profieldiepte hebben om goede tractie te bieden zonder afbreuk te doen aan comfort.
     

Het Belang van Profieldiepte

Het is essentieel om te benadrukken dat ongeacht het merk, profieldiepte een cruciale rol speelt in grip, remprestaties en veiligheid. Autobanden met onvoldoende profieldiepte kunnen verminderde grip op natte wegen hebben en het risico op aquaplaning vergroten. Bovendien kan een te lage profieldiepte het vermogen van de band om water af te voeren verminderen, waardoor het risico op slippen toeneemt.

IMG_0572.jpg
ACTUAL DESIGN - This is what we publish!.png

Balanceren. Wat en wanneer?

Merk je trillingen in het stuur of je auto tijdens het rijden? Dit kan duiden op onbalans in je banden, wat invloed heeft op je rijcomfort. Door je banden te balanceren, wordt het gewicht gelijkmatig verdeeld en kun je zonder vervelende trillingen genieten van een rustige rit.

Bij bandenbalancering wordt de balans hersteld tussen de velg en de band. Dit geavanceerde proces maakt gebruik van moderne technologie om nauwkeurig de onbalans te identificeren. Loodjes worden strategisch op de velg geplaatst om de onbalans te corrigeren. Na de balancering zijn de loodjes niet meer zichtbaar, maar je kunt veilig en comfortabel de weg op. Het balanceren van banden zorgt voor een optimale rijervaring zonder trillingen en onregelmatige slijtage.

 

Waarom is bandenbalancering belangrijk?

Een slecht gebalanceerde band kan leiden tot verminderd wegcontact, resulterend in trillingen bij hogere snelheden en instabiliteit bij lagere snelheden. Door je banden te balanceren, rijd je veiliger en efficiënter. 

 

Wanneer is het tijd om je banden te balanceren?

Naast trillingen in het stuur of de stoel, raden we aan om balancering te overwegen bij het monteren van nieuwe banden of het vervangen van één enkele band. Onze focus ligt op jouw rijplezier en veiligheid, en we staan klaar om je banden optimaal te balanceren voor een zorgeloze rit.

Vergeet je niet regelmatig de luchtdruk van je banden te controleren?

En weet je eigenlijk wat de juiste luchtdruk is? Het monitoren van de bandenspanning is van essentieel belang, omdat dit invloed heeft op de veiligheid, het rijgedrag en het brandstofverbruik van je voertuig.


Welke bandenspanning is ideaal voor jouw auto en hoe meet je dit correct?
De bandendruk kan variëren op basis van het automerk en het type band. De fabrikant bepaalt voor elke auto de passende bandenmaat en de aanbevolen spanning. Je kunt deze gegevens terugvinden in het instructieboekje van je voertuig. Vaak is er ook een sticker in de auto geplaatst met daarop de aanbevolen bandenspanning. Deze sticker bevindt zich doorgaans in de deurstijl van de bestuurderszijde, op de achterzijde van de zonneklep, aan de binnenkant van de tankdop of in het dashboardkastje.

Bij het meten van de bandenspanning dien je rekening te houden met enkele factoren:

  • Zorg ervoor dat de banden koud zijn voordat je de spanning controleert. Tijdens het rijden warmen banden al snel op, wat de druk met wel 0,6 bar kan verhogen. Wacht dus tot de banden zijn afgekoeld tot de omgevingstemperatuur. Vermijd meten of bijvullen direct na het rijden. Indien je dit toch wilt doen, tel dan 0,3 bar op bij de aanbevolen spanning van de sticker.

  • Winterbanden zijn gemaakt van een ander soort rubber en hebben een dieper profiel. Ze vereisen daardoor een hogere spanning. Voeg daarom 0,2 bar toe aan de aanbevolen spanning voor de bandenmaat.

  • Het is raadzaam de bandenspanning aan te passen aan de buitentemperatuur, omdat de druk in de band afhankelijk is van de omgevingstemperatuur. De geadviseerde spanning voor een auto geldt bij een temperatuur van 20 graden Celsius. Voor elke afwijking van 10 graden moet de spanning met 0,1 bar worden gecorrigeerd. Als het warmer is dan 20 graden, neemt de druk door de omgevingstemperatuur toe en moet je de meting naar beneden aanpassen. Over het algemeen geldt: rijden met een hogere bandenspanning is over het algemeen minder riskant dan rijden met te lage druk. Een lage druk vergroot bovendien het risico op een klapband (link naar artikel over de oorzaken van een klapband).
     

Wij raden je aan de bandenspanning regelmatig te controleren. Banden verliezen geleidelijk aan spanning, dus we adviseren om minstens één keer per drie maanden de banden te controleren en indien nodig bij te vullen. Zo zorg je ervoor dat je banden altijd op de juiste druk blijven.

ACTUAL DESIGN - This is what we publish!.png
bottom of page